- Lars Vilks

Måste bara ta upp detta.
Som nog de allra flesta vet så målade Lars Vilks profeten muhammed som en rondellhund.
Enligt mig så var det fel av honom eftersom han förstår att muslimerna reagerar starkt på det, muslimerna som redan är nertryckta p.g.a in religon, dom trycker han ner ännu mer. Det är svårt att förstå hur jobbigt det är att vara muslim särskilt i Sverige. Jag är själv inte muslim, men folk tror verkligen att dom vet allt om islam för att de hittar citat från koranen på internet. Grejen är ju den att dom inte ens vet vad det egentligen betyder. 
Jag förstår att folk vill döda honom och att muslimerna reagerar som dom gör, men jag tycker inte att det är okej att dom ska hota honom, kasta saker på honom, osv.
Lars Vilks ville ju ha denna uppmärksamheten som han nu har fått, han är världskänd. Vad var han innan? INGENTING! Ingen visste ens vem killen var. Eftersom det är svårt att komma fram som konstnär nu för tiden så gjorde han en bild av Muhammed. Några år innan så hade någon i Danmark gjort någon serie om Muhammed eller något, det blev jättestora reaktioner på detta i hela världen och det var ju såklart därför som han kom på att göra samma sak.

Jag tror att detta kommer ge problem för Svenskar som åker utomlands. Alla människor har tyvärr fördomar och folket utomlands kommer tro att alla svenskar accepterar Lars Vilks teckinigar och tycker att han har gjort rätt. Självklart är det ju inte så, men som sagt, alla människor i hela världen har fördomar. 
Sverige kommer bara ses som ett rasistiskt land som har något emot muslimer, tror jag i allafall.

Men ingen ska reagera så som dom gör egentligen, hade folk inte reagerat såhär så hade inte Lars kommit någonstans på sin bild och då hade ingen brytt sig om det längre.
Men jag hoppas han dör för att han är äcklig och han bryr sig inte om hur kränkta muslimerna känner sig.

Kommentarer
Postat av: Olivia

Sv; Samma hära!

Jag vet:D

2010-05-19 @ 17:06:18
URL: http://seppolivia.blogg.se/
Postat av: Nadia

Oj kul att du har ett lite seriöst inlägg=)



håller med...även om sverige är ett fritt land och vi har yttrandefrihet blabla så får man ändå respektera vissa gränser kanske.

Det finns saker som vi svenskar verkligen inte tycker man skämtar om....typ barn eller handikappade.

tror som dig att han bara ville synas...och nu gör han ju det. patetiskt sätt att "bli känd" på.



2010-05-21 @ 16:28:57

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0